söndag 12 juli 2009

Min Svarta Bok


Jag har alltid med mig min svarta bok i väskan, där finns mat och bakrecept, vad jag gett bort i julklapp, mått på bord så jag vet om duken jag vill köpa passar o.s.v. Sökte recept i boken idag, då hittade jag denna dikt som jag sparat i några år den heter Åldringsvård. Tyvärr vet jag inte vem som skrivit den. Dikten lyder i alla fall så här:





Sex dörrar har jag att gå förbi

när gonggongen kallar till mat


Jag äter mitt ägg och min frukostgröt

och hör på de andras prat


Sex dörrar räknar jag om igen

från middagen hem klockan fem



Det sjunde handtaget trycker jag ner

där bakom har jag mitt hem


Där inne står barnbarnets fotografi

på min egen chiffonjé,

min dotters blomgrupp och julkortet

-tänk om jag ändå kunde se.


Syster läste på kortet för mig,

så jag vet precis vad där står.


Vi får så många gäster till jul så

vi hämtar dig inte i år.

Men vi hoppas du får en trevlig helg,

med vila och julefrid.

Vi kommer och hälsar på någon dag

efter helgen när vi får tid



På Återseende








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar