fredag 19 mars 2010

Det här borde jag göra..........

1. vårstäda (fastän våren inte kommit än )
2. ta in den lilla tomten som forftarande står på bron och ser lite villrådig ut
3. göra klart vinsterna till Skoterklubbens lotteri till påsken
4.skotta snö
5.sortera alla gamla kort som ligger i stora högar
6.städa upp bland mina garner som snart har spritt sig till alla rum i kåken
7. och det viktigaste av allt, besöka kära gamla släktningar
Ja, jag ska nog hinna med allt, men just nu är det det här jag vill göra, bara för att det är så roligt.
Här kommer mönster på ett lättvirkat halsband.
Har använt ett garn som heter Lino en blandning av lin och bomull och nål nr 3,5
jag använder finare nål än vad som anges till garnet bara för att det passar mig, prova er fram.
V1: 6lm, 1fm i 2:a lm från nålen= 1picot, 1 st i 1:a gjorda lm * 1p, 1st i samma st som sist * 5ggr
avsluta med 1p =2lm, 1fm i andra lm, 1 sm i 3:e lm
Upprepa varv 1 till önskad längd.
Jag virkade 15 blommor, tog på halsbandet i 2 timmar och upptäckte att 14 blommor hade räckt nog, det töjer sig.
När jag virkat hälften på 2:a blomman viker jag ner den 1:a så jag bättre kommer åt att virka runt.
Har sytt pärlor i varje blomma, samtidigt sydde jag 2 stygn mellan blommorna så de inte "korvar sig" sydde i en knapp bak
som jag fäster i hål mellan 2 st.
När jag tittar på beskrivningen tycker jag att det låter krångligt, men det är superlätt och det krävs lite garn, kanske nåt att göra av restgarner?
Gå in på min mail om ni funderar över någonting.
Tack till modellen som ställt upp på bild, synd bara att jag inte fick ta med ansiktet , det hade varit vackrare så.
Twiggy med den smala halsen får ställa upp till nästa bild, här har jag gjort likadant men virkat långt blomband och en ros med pärlor, klicka på bilden så kanske det syns bättre.
Sydde fast en broschnål i blomman så man kan variera halsbandet efter önskemål.
Här har jag låtit blommorna "korva sig" .
Ett tips: ett mönster på en fin spets till band tror jag skulle passa bra, ska söka bland mina gamla mönster, låt fantasin blomma.
modell:egen

Nu har det slutat snöa,tack å lov



6 kommentarer:

  1. Tycker att Twiggy passar bättre som halsmodell än vad jag gör. Ett tips är att modellen gärna tar emot ett halsband som Twiggy har på sig eller små söta vita fjärilar =)

    SvaraRadera
  2. Fjärilar kommer snart flygande

    SvaraRadera
  3. Ojoj vilka jättesnygga halsband du gör!

    SvaraRadera
  4. Det där mönstret tar jag med mej... behöver nåt kul att ha om halsen

    SvaraRadera
  5. Så fina halsband du gör! kanske jag skulle virka ett halsband till min syster som fyllde 30 nyss. Hon gillar sånt :-)
    Det är så kul att titta in här, alltid får man någon idé för framtida projekt.

    SvaraRadera
  6. Fint du gör =)
    Ha en härlig helg
    Kram kram

    SvaraRadera