måndag 7 februari 2011

Blåklinten

Har försökt göra ett mönster på blåklinten
Så här virkar jag den med garn som passar till nål Boye nr 2
5lm ta ihop till ring med 1 sm
Varv 1 10 fm i ringen avsluta med 1sm
Varv 2 * 3lm, hoppa över 1fm, 1sm i nästa fm * 5 ggr avsluta med 1 sm
Varv 3 1sm i lmb,* 5lm, 1sm i andra m från nålen, 3lm, 1fm i samma lmb * 5 ggr virka lika i alla lmb, avsluta med 1 sm, klipp men spara tråd till att sy med
Trä tråden runt andra varvet som bilden visar

Dra ihop ordentligt

KLART

Så här fin är den äkta blåklinten



På Återseende




12 kommentarer:

  1. Roligt för en östgöte att få ett mönster på landskapsbomman. Nu får jag nog ta tag i det där med att lära mig virka. :-) Det kanske vore en idé förresten, att göra mönster till alla våra landskapsväxter./KataM

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blåklint!
    Nu har vi hittat hit igen! Vi tittade in
    ganska mycket på din blogg när vi hade vår förra blogg;
    (frivirkarna.blogspot.com)nu har vi skaffat en ny
    virkningsverkstan.blogspot.com :) Kika gärna in!!

    SvaraRadera
  3. Åh så fin blåklint.

    Ha de gott Kram Birgit

    SvaraRadera
  4. jag hittade precis hit, jättebra blogg! jättefin blåklint! en av mina favoritblommor.
    Maya

    SvaraRadera
  5. Så snällt att du delar med dig :-)

    SvaraRadera
  6. Ja, som sagt, jättesnällt att du delar med dig! Har virkat en ros från ditt mönster, finns på min blogg om du tycker det är roligt att se!
    Du har gett mig ny inspiration till att virka, det var lite trögt ett tag efter jul, men blommor går ganska fort och är roligt att virka! Så tack igen!

    SvaraRadera
  7. Underbart med blåklint men...men...

    En utmaning jag dig vill ge
    skulle va rart,
    en BLÅKLOCKA här oxå få se. :-)

    SvaraRadera
  8. blia, den utmaningen antar jag direkt. Skriv in blåklocka på sökrutan i min blogg så kommer du till min blåklocka / Kram från Tant Grön

    SvaraRadera
  9. Ser så fin ut din blåklint! Tack för att du delar med dig, det gillar jag :)

    SvaraRadera
  10. Men Åååååååhhhhh!! Kjempevacker och färgen är helt fantastisk. Tänkt vad naturen bjuder oss på, ja och även du...Kram :-)

    SvaraRadera
  11. Christina. lillatini @ instagram22 juni 2014 kl. 13:37

    Tack så mycket för en jättefin blåklint! :D ska bli en fin (men ack så tidig) midsommarkrans till nästa år :D

    SvaraRadera
  12. Tack för de fina blommorna prästkrage och blåklint.
    Mycket utförlig beskrivning!
    Blommor till dig som tack!♥

    SvaraRadera