fredag 1 april 2011

Virka en lavendelpåse

Ikväll virkar jag lavendelpåsar, ni kan ju haka på om ni vill

Bianca virkgarn (eller liknande)

Virknål nr 2

Alla varv avslutas med sm

X-X = upprepa


Lägg upp 5lm slut till ring

V:1 3lm=1:a st, virka 11 st i ringen = 12 st

V:2 2st i varje st

V:3 2st i 1:a st, X 1st i st, 2st i nästa st X

V:4 2st i 1:a st, X 1 st i följande 2 st, 2st i nästa st X

V:5 3lm = 1hst+1lm,X hoppa över 1st, 1hst i st, 1lm X


V:6 3lm= 1hst+1lm, virka 1hst i varje hst med 1lm mellan

V:7-15 = V:6

V:16 1fm och 5st i 1:a lmb ,X 1fm i nästa lmb, 5 st i nästa lmb X

Ta av och fäst trådarna

Klipp en rundel av tunt tyg och sy långa stygn ca 1cm från ytterkant, dra ihop påsen litegrand och fyll på med lavendel eller annat som doftar gott. Knyt ihop påsen och stoppa den i den virkade Virka ett band (70lm, sm tillbaka) trä igenom översta hålranden, knyt ihop. Dekorera med knapp, pärla eller låt den vara som den är
Lycka Till

På Återseende

12 kommentarer:

  1. Den var enkel og fin. Takk for oppskriften! Jeg har hatt tørket lavendel liggende i lange tider, den slutter vel snart å lukte... Men det er et forsøk verdt ;)

    Ha en god helg!

    SvaraRadera
  2. Så vacker! Det måste jag testa.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så söt! Den borde man virka någon gång.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Men guu' så gullig! Vilken tur att jag råkar ha en hel massa torkad lavendel på lut sedan sommaren :oD En sån här måste jag definitivt virka åt mig själv. Tack för att du delar med dig av beskrivningen!

    SvaraRadera
  5. varför inte, jag hakar nog på. Tack för mönster

    SvaraRadera
  6. Verkligen jättesöt lavendelpåse!
    Den hänger jag med på direkt! *S*
    Tack för alla fina tips och idéer,
    du är verkligen kreativ!

    MVH
    Linnea Silversmed

    SvaraRadera
  7. Vilken söt! Den ska jag ta och göra, tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  8. Instämmer med övriga talare (skrivare). Jättesöt och tack för mönsterdelning!

    SvaraRadera
  9. Hej Tant Grön! Tack för att du delat med dig av ditt mönster. Jag har länkat till det på min blogg http://smalandsstickan.blogspot.com/

    Hoppas att det är okej // Christina

    SvaraRadera
  10. Jag har gjort 2 stycken, jättesöta även utan smycket.

    SvaraRadera
  11. Superfint mönster <3 gjorde två direkt för några månader sedan :) Men nu har jag skrivit upp beskrivningen så jag kan göra fler i julklapp till familjen ^____^ Den är redan en favorit för mig :3

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vad betyder X i ditt fina mönster till doftpåsen?
    Vh Marie 🌸🌸🌸

    SvaraRadera